بررسی يک مقاله فارسی از مجله هنر هشتم

موضوع مقاله:بررسی دیدگاه و میزان اعتماد مردم به ابزارهای تبلیغاتی

کاری از گروه مطبوعاتی رویداد

نویسنده در طرح مسئله افزایش ناگهانی آگهی های بازرگانی پس از دوران جنگ تحمیلی را یک پدیده می خواند و بررسی دیدگاه کلی مردم به مقوله تبلیغات تجاری و میزان اعتماد آنها به ابزارهای تبلیغاتی را هدف تحقیق خود عنوان می کند .

وی درادامه شش سئوال را به عنوان مسائل تحقیق برمی شمارد که برخی از آنها تداخل دارند به عنوان نمونه:

 افراد جامعه به کدامیک از ابزارهای تبلیغی اعتماد بیشتری می کنند ؟

- کدامیک از ابزارها تاثیر و نفوذ بیشتری دارند ؟

پاسخ به سئوال اول احتمالا به سئوال دوم نیز پاسخ می دهد چرا که اعتبار منبع ( سوال اول ) خود یکی از عوامل پذیرش پیام ( سوال دوم ) است .

 روش تحقیق پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بوده است . 200 پرسشنامه در پنج منطقه شهر تهران توزیع شده است. نویسنده مقاله شیوه نمونه گیری را "کاملا تصادفی" خوانده و در توضیح می گوید: "درهرمنطقه یک میدان مرکز خرید به قید قرعه انتخاب و تا شعاعی از اطراف محل زیر پوشش توزیع پرسشنامه قرار گرفته است . " جای بسی تاسف است که گروه مطبوعاتی رویداد به ظن خود یک پژوهش علمی انجام داده است و مقاله آنرا در مجله" هنر هشتم" به چاپ رسانده است بدون اینکه یکی از ساده ترین اصول تحقیق یعنی نمونه گیری تصادفی و غیر تصادفی را بشناسد . به هرحال نمونه گیری این پیمایش طبق توصیف نویسنده به شیوه احتمالی اتفاقی صورت گرفته است .

پرسشهای پرسشنامه نیز هریک هدف جداگانه ای را دنبال می کنند و هیچ گونه شاخص سازی صورت نگرفته و تحقیق به دنبال کشف ر ابطه یا عدم رابطه دو متغیر نیست .

سوالات به صورت مستقیم و به دور از هرگونه خلاقیت طراحی شده اند به عنوان نمونه:

  به کدام نوع تبلیغات و آگهی ها اعتماد بیشتری دارید  ؟ صداو سیما / مطبوعات / تابلوهای تبلیغاتی / هیچ کدام .

در تحلیل داده ها آمده است : تنها 9 درصد از افراد جامعه موردنظر با مقوله تبلیغات برای عرضه یا فروش کالا مخالفند . درنتیجه دیدگاه کلی نسبت به این مقوله مثبت ارزیابی می شود دربحث اعتمادسنجی پاسخگویان نسبت به محتوا و اطلاعات پیامهای تبلیغاتی 11 درصد آن را کذب و بی اساس خوانده و 76 درصد پذیرفته اند که این اطلاعات تاحدودی درست است کیفیت ، با کسب 83 درصد آرا مهمترین دلیل انتخاب و خرید کالا نزد پاسخگویان است تلویزیون مهمترین ابزارتبلیغاتی از نظر پاسخگویان است .


فرزانه نزاکتی