خلاصه مقاله فارسی ۵

موضوع مقاله: مخاطب و آگهی های سیما

نویسندگان: هرمیک آقاکیانت، زیبا صالحی سده، فاطمه دیباجی

منبع: فصلنامه رسانه، سال نهم، شماره4

 

چکیده: این مقاله با اشاره به نقش منحصر بفرد سیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش پیامهای بازرگانی اطلاع از میزان تاثیر این پیامها را خواسته بجا و بحق صاحبان شرکتها و موسساتی که هزینه تولید و پخش آگهی بازرگانی را متقبل می شوند عنوان می کند . در ادامه نویسندگان با تحلیل ثانویه داده هایی که از پژوهشهای مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما در سال 1377 بدست آمده است سعی دارند به سئوالات زیر پاسخ دهند:

1-    پربیننده ترین برنامه ها و آگهی های پخش شده از تلویزیون کدامست؟

2-    میزان توجه گروههای سنی به آگهی ها چقدر است؟

3-    میزان توجه افراد با سطوح سواد مختلف چگونه است؟

4-    جذابترین آگهی ها و دلایل جذابیت آنها کدامست؟

5-    میزان اعتماد مخاطب به آگهی های پخش شده چگونه است؟

6-    نظر مخاطبان در مورد شیوه تبلیغاتی مناسب و موثر چیست؟

7-    میزان جذب مخاطبان به کالاهای تبلیغ شده چقدر است؟

گرچه این مقاله با استفاده از داده های حاصل از پیمایش کم و بیش به سئوالات فوق پاسخ می دهد اما از پشتوانه نظری کافی برخوردار نیست . به گونه ای که سئوالات تحقیق زیاد و بدون توجه به هدف خاصی طراحی شده اند. در پایان تحقیق هم نتیجه گیری مشخصی از برسی داده ها صورت نمی گیرد. نقطه قوت این مقاله را می توان استفاده از داده های قابل اعتماد و اجتناب از حاشیه روی دانست. همچنین نویسندگان با چاپ جداول و نمودارهایی سعی در روشنتر نمودن نتایج بررسی داشته اند.


فرزانه نزاکتی