چکيده مقاله

موضوع مقاله: رابطه ي تبليغات و توسعه ملي

 از: مركز تحقيقات ،مطالعات و سنجش برنامه اي، مدير گروه پژوهش محمد تقي احمديان

منبع:فصلنامه رسانه

نويسنده مقاله را با ارائه تعاريفي از ارتباط ، انواع ارتباط و اهميت وسايل ارتباطي آغاز مي كند و مي نويسد: با توجه به نقش برجسته ي اين وسايل در انتقال اطلاعات و مبادله ي افكار و انديشه هاي انساني ،عصر كنوني را "عصر ارتباطات" ناميده اند. سپس با اشاره به نقشها و وظايف وسايل ارتباط جمعي ، نقش جنبي رسانه ها را نقش تبليغي آنها مي داند. وي در بررسي آثار اجتماعي رسانه هاي همگاني به اين مهم اشاره مي كند كه: نه تنها پيام رسانه ها بلكه نوع رسانه ها با ويژگي هاي خود بر افراد و نهايتا بر جامعه اثر مي گذارند. در بخش بعدي او با تعريف توسعه، مفاهيم مترادف با توسعه را نو سازي، رشد اقتصادي، صنعتي شدن تعريف مي كند.او سعي دارد رابطه ي رسانه هاي همگاني و توسعه را در قالب نگرشهاي مختلف به ارتباطات و توسعه بررسي كند..

اولين سئوال اين مقاله: رسانه همگاني چگونه مي تواند براي توسعه در مردم انگيزه ايجاد كند؟

 در پاسخ به اين سئوال نويسنده به تعريف مفهوم انگيزش و انگيزه ، نقش انگيزه در توسعه مي پردازد   ودر بررسي نقش رسانه هاي همگاني در ايجاد انگيزه براي توسعه ، معتقد است: قبل از هر چيز مردم بايد توسعه را بشناسند . اطلاعات و انديشه هاي جديد به دست آورند . آنها بايد لزوم تغييرات را در يابند  و در مورد راههاي مختلف ايجاد تغيير ،اطلاعات لازم را داشته باشند . رسانه هاي همگاني به كمك برنامه هاي مناسب ،جذاب و سرگرم كننده مي توانند ارزشها و افكار نوين را به كشور هاي توسعه نيافته انتقال دهند .همچنين وي ذكر مي كند كه از طريق گسترش انديشه هاي عقلايي و منطقي ، بيداري افكار عمومي ،ايجاد روحيه ي تعاون ، بالا بردن سطح آگاهي ،آموزش فنون و حرفه و ... فرهنگ صنعتي را مي توان گسترش داد.در مرحله بعدي وي تغيير ارزشها را در فراگرد توسعه ضروري مي داند.  آموزش و كسب علم، كسب مهارت و تخصص، نوآوري و خلاقيت از جمله ازرشهاييست كه به نظر نويسنده بايد در جهان سوم تبليغ شود.

سئوال دوم اين مقاله: رسانه هاي همگاني چگونه مي توانند به همكاري و مشاركت مردم در امر توسعه كمك كنند ؟

در پاسخ به اين سئوال،نويسنده به بررسي عوامل موفقيت رسانه ها در جلب مشاركت مردم  ميپردازد و بايد و نبايد هايي را در اين زمينه ذكر مي كند.

و اما سئوال آخر اينكه: رسانه هاي همگاني چگونه مي توانند نيازهاي عمومي را با امكانات ملي هماهنگ سازند ؟

در اين زمينه نيز نويسنده به بررسي اجمالي نقش رسانه ها در مصرف و توليد مي پردازد.

اين مقاله با شيوه اسنادي و با كمك بيش از 15 منبع فارسي نگاشته شده و اگرچه به لحاظ ارجاع دهي و استفاده از منابع متعدد قابل توجه است، ديد پوزيتيويستي نويسنده و تكيه بر نظريه هاي علت و معلولي جاي نقد بر آنرا باقي مي گذارد. كما اينكه مي دانيم دوره اثرهاي قدرتمند رسانه ها نيز به پايان رسيده و انتقادات زيادي بر تكيه بيش از حد بر نقش رسانه ها در تغييرات خطي صورت گرفته است. 

/ 6 نظر / 9 بازدید
مهدی

سلام . خوبی ؟ خوشحال شدم بهتون سر زدم ..... راستش اولين بارمه ميام اينجا ... اگه خواستی منو اد کن .... تا موقع آپ کردن خبرم کنی .... آيدی من همين آدرس پست الکترونيکی هستش ... فقط ياهو رو بردار .... آسمونی باشی و شاد شاد ... فعلا ... يا حق !!!!

امیر

سلام وبلاگ زیبا و جالبی دارید موفق باشید خدانگهدار

کوثر

سلام وبلاگم با عکسای نمایشگاه آپ شد خوشحال می شم سری بزنید....

ئه سپی

سلام منم همون کسی که هيچ وقت حالش خوب نيست. اين مقاله رو خوندم تا حدودی جالب بود.

ئه سپی

سلام منم همون کسی که هيچ وقت حالش خوب نيست. اين مقاله رو خوندم تا حدودی جالب بود.

شهاب صاعد

فرزانه فيلی دخمل بديييييييييييييييييييیموفق باشی قربونت